Het eerste Suriname weekend zit er alweer op! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Vorrink - WaarBenJij.nu Het eerste Suriname weekend zit er alweer op! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Vorrink - WaarBenJij.nu

Het eerste Suriname weekend zit er alweer op!

Door: Anouk Vorrink

Blijf op de hoogte en volg Anouk

05 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

En toen was het ineens maandag! De tijd ging al zo snel de paar weken voor mijn vertrek, omdat je dan nog zoveel wilt doen, maar hoe snel het hier gaat is echt ongelooflijk. Mijn laatste verslag was 1 januari, 's nachts. Vrijdag 2 januari ben ik veel te vroeg opgestaan, maar ik wilde zo graag zien hoe alles was. Toen ik van het vliegveld naar de stad reed was het al bijna donker, dus benieuwd was ik zeker. Wat nog wel even wennen is, is dat je hier een koude douche hebt. Gelukkig wel een eigen badkamer, maar 's ochtends een koude douche...gaat even duren voordat ik daar aan wen. Maarja, luxe probleem. Even een goed uur geskyped met m'n ouders en Sanne, dat was echt supergezellig! Daarna lekker ontbeten, fietsje gepakt en eerst maar eens supermarkten gaan zoeken. Wat heel grappig is, is dat als je hier naar 'de Chinees' gaat, dan ga je naar de Chinese supermarkt, en dus geen bami of foe yong hai halen ^^. Koelkastje goed gevuld en verder lekker rustig aan gedaan. Met oud en nieuw had ik maar 4 uurtjes geslapen en sliep nieuwjaarsdag pas om 04:45 Nederlandse tijd. Daar moet je echt even nog een dagje van bijkomen. 's Avonds met wat meiden uit het huis couscous gegeten en niet al te laat gaan slapen.

Zaterdag vertrokken we met Ilse, Odile, Jolijn (huisgenootjes) en ikzelf rond 9 uur met de taxi naar de vlindertuin bij Lelydorp. Het was prachtig weer en het was goed dat we zo vroeg weg waren gegaan want het beloofde een warme dag te worden. In Paramaribo heb je een duidelijke scheiding tussen arm en rijk. Ik woon zelf in een best wel rijke, nette buurt maar je ziet ook zeker in de stad kleine, afvallige huisjes waarvan wij Nederlanders ons moeilijk voor kunnen stellen daarin te leven. Hoe verder we met de taxi buiten Paramaribo reden, hoe erger de armoede werd. Dit was best even confronterend. Dat ik 's ochtends nog baalde van de koude douche terwijl mensen daar met vergroeide ledematen op de grond liggen te bedelen. Ik kan daar echt kippenvel van krijgen, zo erg vind ik het om te zien. En het nare is dat ik er niks aan kan veranderen, hoe graag ik dat ook zou willen. Het is erg goed om zo bewust te worden van hoeveel geluk ik heb om in Nederland te wonen...
Eenmaal in de vlindertuin heb ik onwijs genoten van de gezelligheid, de prachtige natuur en de vlinders. Was een mooi moment om de camera die ik van Sanne mocht lenen even goed uit te proberen. Ze fokten daar ook slangen en schildpadden. Heb kleine schildpadjes vastgehouden, zo lief!
Op de terugweg met de bus richting Paramaribo Centrum gegaan. De bussen hier gaan rijden als ze vol zijn, stoppen niet alleen bij bushaltes maar bij iedereen die zijn/haar hand opsteekt en rijden met de deur open. Apart allemaal ^^ even met de meiden door het centrum gewandeld, wat dingetjes gekocht en toen met de taxi naar huis aan de Mozartstraat. Lekker rustig aan gedaan, omgekleed en toen met z'n zessen uit eten bij het tapasrestaurant. Heerlijk, echt waar! Was ook echt hartstikke gezellig om die meiden wat beter te leren kennen. Later nog even thuis gezeten met z'n allen en rond 2 uur hebben Roos en ik de taxi gebeld om te gaan stappen. En ja echt, dat begint hier pas rond tweeën. Bizar. Lekker gedanst in Club Next op de Surinaamse hits, die heerlijk vrolijk en goed dansbaar zijn en rond half 5 weer met de taxi van Dikke Brian (ja, zo heet hij en zijn bedrijf) naar huis. Thuis met Roos en Dikke Brian even goed hamburgers gegeten en rond half 6 was het een mooie tijd om te gaan slapen.
Gisteren (zondag) lekker uitgeslapen tot half 1, door een tropische regenbui gefietst voor boodschappen en even kijken waar mijn stageplek zich bevond en toen weer snel naar huis. Hele dag lekker rustig aan geweest, bezig met school en lekker filmpje gekeken. Gisteravond pannenkoeken gebakken en vroeg naar bed.
Nou, en toen ging vanmorgen om 06.15 mijn wekker. Richting stage gefietst om er dan achter te komen dat de lessen morgen pas beginnen. Waren ze even vergeten te melden :P lekker Surinaams. Wel kennis gemaakt met het schoolhoofd van de Koorschool en de directeur van het Conservatorium (tevens ook mijn stagebegeleider). Wat koorstukken voorbereid, de school leren kennen en rond tweeën was ik weer thuis. Goeie duik in het zwembad genomen want afkoelen na een fietstochtje is hier echt een must! En ja, toen was het tijd om deze blog te schrijven. Wat een lang ding is het geworden, maar het waren dan ook superleuke dagen!

Mo syi

  • 05 Januari 2015 - 20:32

    Peter Vorrink:

    Hi Anouk,

    Leuk om alles nog even na te kunnen lezen. Uiteraard heb je tijdens onze Skype-sessies veel meer verteld én laten zien maar het is voor ons leuk en ook handig dat het vanaf nu ook vastligt in jouw blog. Over een paar weken kunnen we het dan gewoon teruglezen mochten we iets vergeten zijn. We hebben hier sterk het idee dat je het tot nu toe geweldig naar je zin hebt. De reis was goed, de huisvesting is ok en met je mede-bewoners kun je het ook erg goed vinden. Dat is fijn want als je je daar geen zorgen over hoeft te maken kun je je optimaal op je stage concentreren. Morgen, dinsdag 6-1, begin je dus eigenlijk pas echt. We zijn hier allemaal heel erg benieuwd naar (ook) die nieuwe ervaring. Liefs vanaf de JSL en tot snel Skypens. XxPeter

  • 05 Januari 2015 - 22:24

    Cees En Marion:

    Mooi verslag Anouk en morgen dus écht! Succes meid, zet m op!

  • 06 Januari 2015 - 10:27

    Wilma Hagen:

    Ha ha! Antilliaanse feesten beginnen altijd laat. En een uur bevat meestal vijf kwartier. Minstens. Veel succes deze week

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Hoi, ik ben Anouk, 21 jaar uit Hilversum. Vanaf morgen ben ik 2 maanden in Suriname om daar stage te lopen als onderdeel van het afstuderen aan het Conservatorium.

Actief sinds 31 Dec. 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 5714

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 01 Maart 2015

Stage lopen in Suriname

Landen bezocht: