De eerste stageweek en het tweede weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Vorrink - WaarBenJij.nu De eerste stageweek en het tweede weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Vorrink - WaarBenJij.nu

De eerste stageweek en het tweede weekend

Door: Anouk Vorrink

Blijf op de hoogte en volg Anouk

11 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Ineens is het weer zondag. Er is een superleuke week voorbij gevlogen! Maandagochtend moest ik om 7.15 uur beginnen met mijn stage op de koolschool. Toen ik daar aankwam hoorde ik dat de school pas een dag later zou beginnen (lekker Surinaams), maar ik heb wel kennis gemaakt met mijn stagebegeleider, het schoolhoofd, de docenten, het gebouw en het koormateriaal. 's Middags lekker aan het zwembad gelegen, wat dingetjes gelezen en 's avonds BBQ voor het afscheid van Maarten uit het studentenhuis. Dinsdag ben ik dan echt begonnen met mijn stage, in de ochtend heb ik de koorvormings lessen van alle klassen geobserveerd en 's middags de theorielessen. Het was de hele eerste week veel observeren, maar ongelooflijk hoeveel je daarvan leert. Manieren van zangstukken aanleren, klankvorming, houding, adem, articulatie, samenwerking...alles kwam aan de orde. Ontzettend interessant om te zien.
Dinsdag was precies dezelfde indeling, maar weer hele andere manieren, stukken en inzichten. Prachtig :) 's avonds maar eens lekker vroeg naar bed gegaan, want elke ochtend om zes uur opstaan is even wennen na de kerstvakantie.
Woensdag weer geobserveerd en 's middags gekeken bij de repetitie van het jongerenkoor. Ongelooflijk hoe die kinderen kunnen zingen! Dat vond ik al bij de lagere klassen, maar al helemaal bij de oudere leerlingen. Prachtig! En ze worden echt 'gedrild', ze weten precies wat ze moeten doen en wat er van hen wordt verwacht. Dat viel me sowieso op daar op school, de regels en omgangsvormen zijn heel helder en daardoor is er een open, ontspannen sfeer waarin de leerlingen goed kunnen leren. Situaties waarin leerlingen voor het bord moeten komen of solo moeten zingen verlopen soepel en bijna zonder gene doen de leerlingen wat ze moeten doen. Ze nemen de tips en opbouwende kritiek goed aan en kunnen er ook gelijk wat mee. Ook zijn ze ontzettend beleefd en geïnteresseerd in de stof, prachtig om te zien! Hier kunnen wij echt wat van leren in Nederland.
Woensdagavond heb ik eerst heerlijk geskyped met Bjorn en daarna zijn we met wat mensen pizza gaan eten, heerlijk! Maar stiekem wil ik toch heel graag eens goed Surinaams eten dus dat heb ik voorgesteld om de komende tijd wat meer te gaan doen. Pizza kan ik thuis ook in de oven schuiven ;)
Donderdag weer geobserveerd en me blijven verbazen over hoe anders dingen hier verlopen. Vooral qua organisatie blijf ik denken van 'hoezo? waarom? dit kan veel efficiënter' maar muzikaal ben ik zo ontzettend onder de indruk van alles wat er op de Koorschool gebeurt. 's Avonds heb ik voor wat mensen uit het studentenhuis Gyros gemaakt en toen hebben we nog lekker even bij het zwembad gechillt.
Vrijdag weer geobserveerd, 's middags met Jolijn naar de Hermitagemall geweest en 's avonds lekker uit eten geweest bij een sushi tent. Jemig wat had ik daar een zin in! Daarna kroegentochtje gedaan en iets te laat gaan slapen ;p
Zaterdag ben ik met Rasen, Ingrid, Jolijn, Sanne en Anouk Paramaribo ingegaan. Wat een leuke stad is het toch. Niks lijkt op elkaar, alles is anders en je kijkt je ogen uit met alle mensen die daar lopen. We hebben lekker geluncht en bier gedronken aan de Waterkant en heerlijk genoten van de zon, want het was prachtig weer. Ik heb zelfs een klein beetje een bruin kleurtje gekregen, wat voor mij best zeldzaam is :) heb echt onwijs genoten van het 'uitwaaien' daar. Daarna thuis lekker aan het zwembad gechilld thuis en toen huisfeest. Een paar meiden waren op een trip, maar we hebben net 6 nieuwe Belgische meiden in huis dus dat was een goede gelegenheid om elkaar beter te leren kennen. Laatste anderhalf uur in de hangmatten liggen kletsen met Rasen over van alles en nog wat uurtje of 5 in bed en rond 10 uur zondagochtend er weer uit. De taxi gepakt naar de Colakreek met Rasen, Anouk, Sanne en Ingrid. Wat een prachtige plek is dat! Zon, water met de kleur van Cola, gras, strand en voornamelijk lekker uitbrakken op mijn handdoekje. Natuurlijk toch weer lekker verbrand ondanks 80 keer insmeren. Heerlijk geslapen in de taxi terug want het was wel anderhalf uur rijden en nu een beetje brak, best verbrand maar volmaakt dit reisverslag aan het typen. Ik hoop niet dat de tijd zo snel blijft gaan want voordat je het weet zit je weer in het vliegtuig terug ^^ maar eerst nog even genieten, heel veel leren, veel zien en straks lekker slapen!

  • 12 Januari 2015 - 08:32

    Mariska Terwoert:

    Wat een indrukken weer allemaal. Geweldig hoor! En dat allemaal in een ruime week. Zo fijn dat het tot nu toe zelfs nog leuker is dan je had durven dromen.
    xx mam

  • 12 Januari 2015 - 09:07

    Anneke :

    Wat een indrukken allemaal het is fijn dat je het naar je zin hebt als je terug komt ben je misschien ook nog lekker bruin geniet er van Veel succes.

  • 12 Januari 2015 - 09:22

    Wilma Hagen:

    Wat een leuke week!
    het tempo ligt er volgens mij ook heel wat lager dan in Nederland. Geniet ervan. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Dikke knuffel

  • 19 Januari 2015 - 21:56

    Willy Hagen:

    wat een leuke foto's heb je gestuurd.
    je hebt het volgens mij wel naar je zin.
    het lijkt wel vakantie. Maar we weten dat je ook hard moet werken.
    Heel veel plezier en tot gauw.
    Groetjes
    oma en opa Hagen

  • 24 Januari 2015 - 08:45

    Dick De Jong :

    Hoi Anouk,

    Wat een geweldige stage, ik ben blij dat je het naar je zin hebt. Wat zal jij weer moeten wennen aan Nederland. Het is leuk om je verslagen te lezen, ik loop geloof ik een week achter maar dat geeft niet. Morgen komt Björn bij Rob eten samen met Dennis en Suus. Wordt vast gezellig.
    Dikke kus vanuit een wit Nederland.
    Dikke kus
    Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Hoi, ik ben Anouk, 21 jaar uit Hilversum. Vanaf morgen ben ik 2 maanden in Suriname om daar stage te lopen als onderdeel van het afstuderen aan het Conservatorium.

Actief sinds 31 Dec. 2014
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 5704

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 01 Maart 2015

Stage lopen in Suriname

Landen bezocht: